Friday, May 24, 2013

Psychological theories - A comparative study on Freud, Erikson and Piaget


According to Freud, defense mechanisms are largely unconscious and they work to reduce anxiety by distorting the perceptions of reality. They allow the ego (cognitive processes) to deal with the feelings that anxiety produces (unresolved unconscious conflicts). Some of the important defense mechanisms are:
Repression - It is a way of keeping thoughts that cause anxiety and discomfort out of the conscious recall by actively pushing them into the unconscious. 
Projection It helps us see our own unacceptable behaviors in other people
Denial It helps us in refusing to accept reality and the true source of their anxiety.
Reaction Formation - It helps us defend against anxiety by adopting behaviors opposite to their true feelings.
Sublimation - Socially unacceptable impulses are redirected into acceptable ones.
Rationalization It helps people to reinterpret undesirable feelings or behavior to make them appear acceptable.
Isolation: involves stripping the emotion from a difficult memory or threatening impulse
Displacement: the redirection of an impulse onto a substitute target

Piaget refers to schemas as the building blocks of development. In general schemas could be referred to as the mental frameworks that work as a guide to our thinking. Next comes the processes that underline all cognitive growth. In Piaget's theory, assimilation is the mental process that adds new information into preexisting schemas. Whereas with accommodation, we create new schemas. Accommodation is the process of modifying schemas to accommodate the new information. According to Piaget, each child will go through four stages: firstthe sensorimotor (infancy); secondthe preoperational stage (early childhood) third, the concrete operational stage (middle Childhood), and lastly the formal operational stage.

Comparison of Freud, Erikson and Piaget
Freud created a sense of super ego where you internalize the parental standards, ideas, and prohibitions. Since Erikson had no parents, to identify with, his sense of standards were nonexistent. He had a feeling of inferiority related to his childhood and adolescence. Freud and Piaget were influenced by Darwin's evolutionary biological perspective that dominated late nineteenth and early twentieth century theorizing. Both believed that the organism is engaged in struggle in its environment, and conflict is a major element in life. 

Even though conflict and struggle are not as central for Piaget as for Freud, his theory does posit roles for external challenges from an other person and for internal struggles as the child sorts out conflicting beliefs and explanations. Developmental movement forward is most possible at times of decentration and dis-equilibrium as the organism seeks to right an imbalance (i.e., seek equilibrium once again). 

A number of changes occur in one’s life from infancy to adolescence to adulthood. These changes, known as stages of development, caught the attention of theorists Jean Piaget and Erik Erikson. They both formed very important theories as to the thought development throughout one's lifespan. Although, their theories were similar in a way, they were very much different. Piaget was primarily interested in how things were processed by individuals and concluded that development occurs in distinct, measurable, and observable stages and had nothing to do with experience, except one’s own characteristics. 

Piaget’s theory of stages are Sensorimotor, Preoperational, Concrete Operational, and Formal Operational. Piaget valued advanced ways of thinking and evaluating complexities. Erik Erikson, on the other hand, theorized a series of eight stages that he believed individuals go through to reach their full development. They are trust vs. mistrust, autonomy vs. shame and doubt, initiative vs. guilt, industry vs. inferiority, identity vs. role confusion, intimacy vs. isolation, generativity vs. stagnation and ego integrity vs. despair.


Freud’s theory tries to explain the determination of the complex relationship within the body and mind that helps explain the unconscious and roles of emotions that need to be understood. Erik Erikson, on the other hand, was famous for his theory of psychosocial development and to learn about the identity crisis back in that time. 

Freud believed personality was crystallised in childhood by proposing a series of developmental stages progressing from birth to puberty. As with other stage theories Freud’s psychosexual stages of development occur in a predetermined sequence which may overlap with each stage identifying a particular notable behaviour. The various stages are: the oral stage, the anal stage, the phallic stage, the latency stage, and the genital stage. Freud believed that personality develops through a series of childhood stages during which the pleasure-seeking energies of the id become focused on certain erogenous areas. This psychosexual energy, or libido, was described as the driving force behind behavior.

Much like Sigmund Freud, Erikson believed that personality develops in a series of stages. Unlike Freud’s theory of psychosexual stages, Erikson’s theory describes the impact of social experience across one's whole lifespan. One of the main elements of Erikson’s psychosocial stage theory is the develoment of ego identityEgo identity is the conscious sense of self that we develop through social interaction.
Jean Piaget and Erik Erikson had two different yet slightly similar beliefs as to how a person develops from birth to adulthood. Erikson believes that there are 8 stages of psychosocial development and Piaget believes there are 4 stages of cognitive development. Erikson’s studies revolve around the development of a child’s social ability to interact with others while Piaget’s studies revolve around a child’s physical and mental development. 

While Erikson’s and Piaget’s theories differ as far as ages at which certain stages occur, there are also many similarities. They both agree that children at a certain age are in a fully self consumed, basically, a child cannot see the past itself in the area of needs/wants. They both seem to agree that children develop their minds in basically the same age patterns and in the same ways but they don not seem to agree with the pace that it happens. Piaget seems to throw all of the developments into large chunks of time frames while Erikson paces through the development in small time frames. 

Erikson seems to place mentalities on certain age groups when it is possible (in today’s society) for younger age groups to do the same thing. One example of this is his Generativity vs. Stagnation, he sets this at stage: Middle adulthood. It is all too possible for young adults to become focused on family and responsibilities rather than waiting until middle adulthood to achieve this stage. Unfortunately, this is the age of ‘babies having babies’ as more and more young people are forcing themselves to grow up too quickly. I think Piaget’s stages are more suited to today’s children since his theories are more set to basic development and Erikson’s are more mental and possibly outdated.

Humanistic personality theorists are more interested in people's conceptions of themselves and their goals. They stress the individuals capacity for personal growth, freedom to choose one's own destiny, and positive qualities. This approach views people as motivated by internal forces to achieve personal goals. This is sometimes referred to as a phenomenological approach because of the focus on each person's unique experience with and ways of interpreting their world. 

Abraham Maslow while studying motivation, described a basic hierarchy of needs that lays the foundation for Rogers' person-centered therapy. Carl Rogers developed his theory from his experiences with individuals as seen in a counseling center. As a result of these experiences he concluded that behavior is goal-directed and worthwhile. People are innately good and tend to choose adaptive, enhancing, self-actualizing behaviors. His view is that, how people see the world determines how they will behave. This redeeming train in humans make this study more interesting and relevant. However, in order to understand human complexities we need to understand psychodynamic theories which are least interesting but are relevant. Freud's interpretation of dreams though controversial is yet relevant because we often use the words "ego" to describe some people and also to explain some of our activities which are referred to our unconscious states. 

What is unique about Freud's interpretation is the way he related it to his broader theory of mental processes and behavior. He used the concept of a dream censor which hides the true meaning of the dream from the person's conscious mind. Thus, Freud saw dreams with a symbolic meaning that could only be fully understood in the context of the individual's overall behavior. This view is still controversial, with some physiological researchers arguing that dreams are simply an artifact of brain activity during sleep, with no true significance.

Freud's psychoanalytic view of human nature is rather pessimistic. Driven by primitive urges, humans are little more than controlled savages seeking to satisfy sexual and aggressive pleasures. The internal conflicts between id, ego, and superego only serve to exacerbate the turmoil at the root of personality. This dark view is in sharp contrast to Rogers' humanism, which starts from the perspective that humans are basically good and continually striving to be even better. Motivations for growth, creativity, and fulfillment pepper Rogers' optimistic stance on human nature.

Freud's psychosexual stages and their associated milestones and conflicts were key to his overall view of human nature. Personality, like most human qualities, developed slowly over time. Rogers agreed with this general notion of personality as changing and unfolding, but stressed the positive aspects of growth fueled by unconditional positive regard. From Freud's perspective, conflicts among unconscious desires and the strain of internal tensions produce maladjustment. The goal of therapy was to uncover the hidden roots of current problems. 

Freud based his views on qualitative, subjective judgments of individuals, and he drew his inspiration as much from literature, art, and society as he did the clinic. Rogers perhaps held the most balanced view. Although he endorsed objective, quantitative studies of behavior, he also advocated the use of subjective knowledge and phenomenological knowledge. Civilization and Its Discontents summarizes Freud's view of society. Primitive sexual and aggressive instincts are not likely to find free expression in most civilizations, although society can reduce this conflict by providing avenues for sublimating these desires. A balance of expression and sublimation within an evolving society would complement Freud's view of human nature. 

References:

Wednesday, May 22, 2013

Samples of Recommendation Letters and Response


Professional Reference                                  Date 
To Whom It May Concern
I am writing to recommend (ENTER YOUR NAME) for the position of Event Manager with Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]. (ENTER YOUR NAME) had worked with us for six years. He started as an operator and left our company as a team leader, before he enrolled for his MBA to hone his skills that surfaced during his tenure with Mobily Communication Company. As a team leader he worked for longer hours to see through the completion of tasks.
Jobs in telecom are high tension jobs, and he had managed a team to deliver without compliance failure. His systematic approach to work, his ability to foresee risks and prioritize tasks under pressure was test for his nerves. His knowledge about the latest processes and his eye for detail has helped him to maintain the quality of his team's service. The patient listener in him, his energy, his persuasive self all seem to work in tune to make his the team leader. 
Telecom, as we all know has to maintain high confidentiality; and during his employment with us not even for once he violated the confidentiality agreement. He safeguarded even the smallest of sensitive company data/client information.
(ENTER YOUR NAME) has got that fire in the belly, along with that passion and tenacity to execute challenging tasks. Bagged with an MBA in Tourism and Event Management, (ENTER YOUR NAME) is a perfect fit for the position. I am not asking you to give (ENTER YOUR NAME) a chance. I am saying he is an asset that company needs to possess and utilize for further value creation in services.
A man's worth is in his values, (ENTER YOUR NAME)'s value for services are already aligned with Bicycle Motocross Australia Inc's belief in continuous improvement. 
Yours thankfully,
Referee 1
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID:
Referee 2
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID
Personal Reference
         Date 
To Whom It May Concern
Peace be on you!
I am writing to recommend (ENTER YOUR NAME) for the position of Event Manager with Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]. I had seen (ENTER YOUR NAME) growing up in my region from a academically inclined person to a dynamic youth, who follows the path of righteousness. He is one his parent's precious (Number) kids who are all interested in studies and social service. He loves travelling and attending events as you know Middle East is a major attraction for travel and tourism. Its fairs and festivals draw millions of tourists every year. He has often helped me in organizing community events in our region. 
He is very sharp in making estimates of the expenses for holding events. He never forgets to plug in the loopholes in those local events which one can never handle without a pinch of salt. His meticulousness had saved us from making unnecessary expenses. He is very sensitive to people's needs and always works towards harmony. He was never afraid of criticism and always very impatient to do something meaningful. 
As a retired Bank Manager of this region, his neighbourhood uncle, his banker, his co-organizer of events, I think he is a good fit for the position of Event Manager.  
(ENTER YOUR NAME)'s passion and energy if harnessed properly, he would be an asset to the people and the company. I pray to Allah for (ENTER YOUR NAME)'s success.
Yours thankfully,
Referee 1
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID:
Referee 2
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID
Professional Reference Check
                                 Date  
Yes (ENTER YOUR NAME) had worked with us for six years. When he left the organization he was a team leader. We were all happy with his work. As a team leader he worked for longer hours to see through the completion of tasks.
Jobs in telecom are high tension jobs, and he had managed a team to deliver without compliance failure. His systematic approach to work, his ability to foresee risks and prioritize tasks under pressure was test for his nerves. His knowledge about the latest processes and his eye for detail has helped him to maintain the quality of his team's service. The patient listener in him, his energy, his persuasive self all seem to work in tune to make his the team leader. 
Telecom, as we all know has to maintain high confidentiality; and during his employment with us not even for once he violated the confidentiality agreement. He safeguarded even the smallest of sensitive company data/client information.
(ENTER YOUR NAME) has got that fire in the belly, along with that passion and tenacity to execute challenging tasks. Bagged with an MBA in Tourism and Event Management, (ENTER YOUR NAME) is a perfect fit for the position. I am not asking you to give (ENTER YOUR NAME) a chance. I am saying he is an asset that company needs to possess and utilize for further value creation in services.
A man's worth is in his values, (ENTER YOUR NAME)'s value for services are already aligned with Bicycle Motocross Australia Inc's belief in continuous improvement. 
Yours thankfully,
Referee 1
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID:
Referee 2
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID
Personal Reference
         Date 
To Whom It May Concern
Peace be on you!
I am writing to recommend (ENTER YOUR NAME) for the position of Event Manager with Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]. I had seen (ENTER YOUR NAME) growing up in my region from a academically inclined person to a dynamic youth, who follows the path of righteousness. He is one his parent's precious (Number) kids who are all interested in studies and social service. He loves travelling and attending events as you know Middle East is a major attraction for travel and tourism. Its fairs and festivals draw millions of tourists every year. He has often helped me in organizing community events in our region. 
He is very sharp in making estimates of the expenses for holding events. He never forgets to plug in the loopholes in those local events which one can never handle without a pinch of salt. His meticulousness had saved us from making unnecessary expenses. He is very sensitive to people's needs and always works towards harmony. He was never afraid of criticism and always very impatient to do something meaningful. 
As a retired Bank Manager of this region, his neighbourhood uncle, his banker, his co-organizer of events, I think he is a good fit for the position of Event Manager.  
(ENTER YOUR NAME)'s passion and energy if harnessed properly, he would be an asset to the people and the company. I pray to Allah for (ENTER YOUR NAME)'s success.
Yours thankfully,
Referee 1
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID:
Referee 2
Name: 
Address:
Contact No.
Email ID
Reference Response Information
To: 
From:
Subject:
The individual named above has expressed an interest in working with our company Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]. The candidate has listed you as a reference. In order to evaluate the qualifications of this candidate, we are asking you to complete this form with your honest opinions and impressions of the candidate.
Please return the completed form, to our organization, enclosed in an envelope. Thank you for your assistance.
1. How long have you known the candidate?
2. In what capacity have you come to know this individual? (i.e. coworker, neighbor, friend, etc.)
3. Please mention the date he joined your organization and how long did he serve your organization?
4. In your opinion, is the above worker candidate fully qualified to work an an Event Manager?
Yes / No (If no, please explain) ____ 
5. Did he manage teams across cultures?
6. Is he able negotiate hard?
7. Is he able to multitask under pressure?
8. Is he capable of mitigating conflicts?
9. Is he able to learn things faster?
10. Is he trustworthy?
11. What was the reason behind leaving your company?
12. What concerns, if any, would you have in allowing this individual to work with Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]?
13. Are you aware of anything in the candidate’s background, personality, or behavior that could in any way pose a threat to the company's reputation? 
Yes / No (If yes, please explain) 
Additional comments or explanations: 
The above information is true and correct to the best of my knowledge.
Signature: _________________________________________________________ Date: __________________
Please return this form at your earliest convenience to: Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA] 
Thank you.
Name of the Department
Address
Reference Response Information
To: 
From:
Subject:
The individual named above has expressed an interest in working with our company Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]. The candidate has listed you as a reference. In order to evaluate the qualifications of this candidate, we are asking you to complete this form with your honest opinions and impressions of the candidate.
Please return the completed form, to our organization, enclosed in an envelope. Thank you for your assistance.
1. How long have you known the candidate?
2. In what capacity have you come to know this individual? (i.e. coworker, neighbor, friend, etc.)
3. In your opinion, is the above candidate able to express clearly his ideas?
Yes / No (If no, please explain) ____ 
4. What are his strengths and weaknesses
5. Is he capable of handling conflicts in intercultural set-up?
4. What concerns, if any, would you have in allowing this individual to work with Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA]?
5. Are you aware of anything in the candidate’s background, personality, or behavior that could in any way pose a threat to our company's reputation?  
Yes / No (If yes, please explain) 
6. Additional comments or explanations: 
The above information is true and correct to the best of my knowledge.
Signature: _________________________________________________________ Date: __________________
Please return this form at your earliest convenience to: Bicycle Motocross Australia Inc [BMXA] 
Thank you.
Name of the Department
Address

Tuesday, May 21, 2013

Revisiting laws in US to improve the life of children in neglect


Table of Contents


Executive Summary

Children face violation and violence everywhere - starting from abusive homes to troubled neighbourhoods. Some of their offenders are family members; this is often the case for very young victims. In a national survey of U.S. family violence, it was revealed that sibling aggression is the most common type of violence in the family, with "80% of children between the ages of 3 and 17 having physically assaulted a sibling at least once (Miller et al, 2012)." So for most victims, violence started at home and juveniles are the victims of abuse and neglect at the hands of their very own caregivers. 
Research has shown that child victimization and abuse are linked to problem behaviors that become evident later in life. So an understanding of childhood victimization is essential in devising preventive strategies and not to forget homicide is one of the leading causes of juvenile deaths. Across the country, research has shown that there is domestic violence, child abuse and neglect. 
The vast majority of child maltreatment cases involve neglect. Abused children perform poorly in school, experience mental health problems and abuse others when they become adults. These represent enormous costs to society in terms of funding needed for child protection, healthcare, substance abuse treatment, juvenile justice, mental health services and more. 
Research has also shown that a juvenile’s risk of becoming a victim of a violent crime is potentially related to many factors. The child's exposure to violence and victimization will depend on the kind of family one is brought up and particularly where supervision is minimum. Access to Community support centers and the ability to procure services from legal counsels will also affect the attitude of the child. Because without legal counselling the victim is likely to spend a good amount of time in foster care.
Child protection has been primarily the area of focus for professionals in "specialized social service, health, mental health, and justice systems. Herman in her work, "Parallel Justice for Victims of Crime, (2010)", identifies where (a) such advancements have fallen short of stated goals, (b) been implemented inconsistently or without regard for all types of crime victims, and (c) relied on practices where victims’ needs remain unmet (Zweig, 2011). 


Introduction

As per the Maltreatment report, for FFY 2011, more than 3.7 million (duplicate count) children were the subjects of at least one report. One-fifth of these children were found to be victims with dispositions of substantiated (18.5%), indicated (1.0%), and alternative response victim (0.5%). The remaining four-fifths of the children were found to be nonvictims of maltreatment (Child Maltreatment 2011). Note duplicate counts indicate, the victim was identified in more than one incident in another point of time.
During Federal fiscal year 2010, an estimated 3.3 million referrals, involving the alleged maltreatment of approximately 5.9 million children, were received by CPS agencies (Child Maltreatment 2010). 
Unfortunately, every year 3.3 million reports of child abuse are made in the United States involving nearly 6 million children (a report can include multiple children). The United States has the worst record in the industrialized nation – losing five children every day due to abuse-related deaths (Child Maltreatment 2009).
Children who have been abused or neglected in their growing years may respond in many different ways in future but there is no standard profile as such. Child abuse includes four major categories: physical abuse, sexual abuse, emotional abuse, and neglect (NCCAFV, 2013)
Typically, an abused or neglected child feels sadness, grief, and loss. The child may feel guilty or responsible for the harm done to him or her. A sort of low self-esteem creeps into his mind. Again, for some children, it may happen that they find it difficult to trust or find comfort from any adult; other children may grow up to be extremely needy. An abused or neglected child is often angry and that anger may take the form of tantrums, loud outbursts, violence, aggressiveness or depression, and self-destructive behaviors, such as substance abuse, and even suicide. Sometimes, the child may feel a sense of relief that someone knows what has been happening.
Child abuse or neglect in a family tends to be practised by the perpetrators in a manner as if nobody knows about it. When this abuse or neglect is reported, the family’s so-called 'secretis exposed and the regular routine is disrupted. The family’s response at first is denial. The parents then direct their anger and hatred at the Child Protection Worker or look to another adult to lay the blame upon - perhaps a teacher or someone else whom they suspect may have reported the abuse or neglect. 
Even the child victim could be blamed for “causing” the problem. When a child is removed from the family home, there is a great deal of sadness and loss. And, it is important to remember that most parents who abuse or neglect their children still have some emotional attachment with their children. 
Child abuse and neglect can foretell the increased risks in future for criminality and violence; lower academic and occupational achievements; greater possibility of significant health problems and greater need for health care utilization; homelessness; and often long-term psychological disorders. Therefore, key factor in the development of emotional and behavioral disorders in children is their exposure to 'violence' - particularly family violence. Family violence generally "includes all types of violent crime committed by an offender who is related to the victim either biologically or legally through marriage or adoption" (Durose et.al, 2005).
When we try to analyze why perpetrators of domestic violence act violently, it is popularly accepted that these men learned violence in their "families of origin". The intergenerational or generational cycle of violence theory suggests that if one grows up witnessing violence or experiencing it, they are predisposed to become violent in their own intimate relationships (Harris & Dersch, 2001).


Literature Review

According to Herman, the current criminal justice system is like that of a communal response focusing almost exclusively on offenders, whereby society works to identify those who violate the law, adjudicate cases, and impose sanctions, including imprisonment and death (Zweig, 2011). The Child Abuse Prevention and Treatment Act (CAPTA), (42 U.S.C.A. §5106g), as amended by the Keeping Children and Families Safe Act of 2003, defines child abuse and neglect as, in very few words:
Any recent act or failure to act on the part of a parent or caretaker which results in death, serious physical or emotional harm, sexual abuse or exploitation; or an act or failure to act, which presents an imminent risk of serious harm.
Policymakers are increasingly focusing on children exposed to domestic violence. Before 1999, children, exposed to adult domestic violence, were inconsistently reported to child protective services and were mostly invisible (Edleson eal., 2006). Edleson eal.points out that a child is considered to have been exposed to domestic violence when a parent or any other person responsible for the care of the child: 
engages in violent behavior that imminently or seriously endangers the child's physical or mental health; 
engages in repeated domestic assault that constitutes a violation of section 609.2242, subdivision 2 or 4; 
engages in chronic and severe use of alcohol or a controlled substance that adversely affects the child's basic needs and safety; or
conducts repeatedly domestic violence, as defined in section 518B.01 in the presence of the child.
Child neglect is the most common type of maltreatment given to children. Neglect has never been debated and discussed so much like Child abuse. Neglect has gone unreported for most of the times, even professionals have also used it without much importance (DePanfilis, 2006). Formal confrontation of such "perpetrators of neglect" with courts is necessary to create tension in their minds so that out of fear, they take care of their neglected children (DePanfilis, 2006). 
The juvenile victim justice system operates on the basis of initial reports made to police or child protection authorities. The differences in state laws and levels of interagency cooperation, and investigative practices vary greatly among jurisdictions. Acknowledging the existence of a juvenile victim justice system drives towards informed policy decisions and improved outcomes for juvenile victims (Finkelhor et al, 2005).
According to Zweig, it was Herman who paid special attention to the emotional impact on victims. Herman documents that many crime victims are left devastated by such experiences, with high rates of posttraumatic stress disorder, depression, and substance abuse. Victims are left to deal with the fact that the harm they have suffered and the trauma they have experienced was a product of an intentional and cruel act of another human being. Herman points out that the needs of victims is indeed a crime-prevention strategy. Zweig also supports Herman's view that victims of crime are likely to become offenders in future (Zweig, 2011).  


Proposal

We can see that "more than 2.5 million reports of child abuse are made in the United States annually with hundreds of deaths related to child abuse reported each year" (NCCAV, 2013). Hence, increasing child abuse and neglect of children creates an urgent need for research on: 
the conditions that are responsible or threaten children's safety and sense of personal security at home or outside; 
the conditions that hinder parents', relatives', and other community members' efforts to ensure children's personal security; 
the 'relevance' and 'outreach' of the programs and practices ensuring children's protection from harm and their consequent recovery from physical violation; and 
the social systems such as community and society in promoting children's safety, improving care-giving quality, and facilitating the mitigation of emotional suffering and and physical pain. 
There is a need for a survey of laws, policies and programs relating to prevention of child abuse and neglect. California runs Prevention services with other funding sources, which include services with combined funding under Child Welfare Services, Promoting Safe and Stable Families, Child Abuse Prevention and Treatment Act, Temporary Assistance to Needy Families, and local funds. Children's Bureau has funded such studies earlier. Funds are also available from Institute of Justice.
Reducing family violence is very urgent as prevention is better than cure. The expenses associated with hospitalization and medical services to treat injuries resulting from abuse, child protective services (CPS), foster care and rehabilitation, or police investigations and prosecutorial expenses are quite high, which would mean additional burden on the state exchequer. 
The scope of the research covers the court's response to family violence and family violence per se has not been discussed in detail. The Federal Government recognizes that everyone involved in the protection of children is committed to the goals of safety, permanency, and well-being of every child. However, the stakeholders in whom the public has placed its trust, need to improve and strengthen "the dependency systems and cross-system supports" (Flango & Kauder, 2009). Performance measurement is only one step in that process, but it is one of the critical steps need to be taken. 
To better serve and protect vulnerable children, we must first know how our current systems are doing. The need for a study is relevant, for example note the following context: "The adoption and Safe Families Act (ASFA) of 1997 require a permanency hearing to take place within 12 months after the child has entered foster care. Many State laws simplify this to 12 months from the date of placement. Many children never need to attend a permanency hearing because they are reunited with their parents or guardians before the hearing would occur" (Flango & Kauder, 2009). 


Summary 

The increasing statistic does not support the fact that the preventive measures are working. Though various organizations are in favor of promoting policies that draw from research and existing knowledge about effective child welfare practice. Research can only tell us whether the quality of the staff is good enough to practice the policies or that the courts need to look at their own performance in regards to the effectiveness of the policies. 
It has been noted by Children's Coalition of Indiana that inconsistent service provisions prevent children from accessing the services they need to be safe or gain some permanency if they are unable to stay at home. Children whose parents are not represented by legal counsel in court on matters related to child abuse/neglect, remain in foster care for longer periods of time. Sometimes supporting agencies lack that inclusive approach of bringing the adult victims and children together. They place blame on adult victims for abusing children and for not being able to address the serious needs of their children. 
Neglect has been identified as the most common form of maltreatment for victims in 2003.; and many children were the victims of more than one type of maltreatment (Snyder & Sickmund, 2006). However, in this paper we have not described violence in detail. At this stage we did not touch upon the gender issue as well. We remained focused upon violence and the responsive mechanisms.


References

Durose, Matthew R., Harlow, Caroline Wolf, Langan, Patrick A., Motivans, Mark,  Rantala, Ramona R. & Smith, Erica L. (2005). Family Violence Statistics (Including  Statistics on Strangers and Acquaintances). National Criminal Justice Reference  Service 1-800-851-3420, US Department of Justice, Washington.
DePanfilis, Diane, 2006, Child Neglect: A Guide for Prevention, Assessment, and
Intervention, Child Abuse and Neglect User Manual Series. U.S. Department of  Health and Human Services.
Edleson, Jeffrey L.Gassman-Pines, Fenny & Hill Marissa B. (2006, April). Defining  Child Exposure to Domestic Violence as Neglect: Minnesota's Difficult Experience Social Work, Volume 51, number 2. National Association of Social Workers. 
Finkelhor, David, Cross,Theodore P. & CantorElise N. (2005), How the Justice System  Responds to Juvenile Victims: A Comprehensive Model, Juvenile Justice Bulletin.  U.S. Department of Justice. 
FlangoVictor E. & KauderNeal. (2009). Court Performance Measures In Child Abuse  And Neglect   Cases: Key Measures. Office of Juvenile Justice and Delinquency  Prevention. U.S. Department of Justice. Washington. 
HarrisSteven M. & DerschCharette A. (2001). ''I'm Just Not Like that'': Investigating  the Intergenerational Cycle of Violence, The Family Journal. Sage.
MillerLaura E., Grabell, AdamThomas, AlvinBermann, Eric Graham-Bermann Sandra A. (2012). The Associations Between Community Violence, Television  Violence, Intimate Partner Violence, Parent–Child Aggression, and Aggression in  Sibling Relationships of a Sample of Preschoolers. Psychology of Violence.
ZweigJanine M. (2011). Victims of Crime and of the Criminal Justice System. Peace and  Conflict. Routledge (Taylor & Francis Group).
Snyder, Howard N. & Sickmund, Melissa. Juvenile Offenders and Victims: 2006  National Report. National Center for Juvenile Justice. Washington, Retrieved from http://www.ojjdp.gov/ojstatbb/nr2006/.
The American Campaign for Prevention of Child Abuse and Family Violence, (2013),  Child Abuse Information. National Council on Child Abuse & Family Violence  (NCCAFV), Retrieved from http://www.nccafv.org/child.htm.
The Children’s Coalition Of Indiana. (2011). Abuse, Neglect, and Family Violence Public Policy Agenda. Retrieved from  http://www.childrenscoalitionin.org/wp-content/uploads/2011/06/Abuse-Neglect-and -Family-Violence.pdf.
The Administration on Children, Youth and Families. (2011). Child Maltreatment 2011 U.S. Department of Health & Human Services. Retrieved from http://www.acf.hhs.gov/programs/cb/resource/child-maltreatment-2011.
The Administration on Children, Youth and Families. (2010). Child Maltreatment 2010 U.S. Department of Health & Human Services. Retrieved from http://www.acf.hhs.gov/programs/cb/resource/child-maltreatment-2010.
The Administration on Children, Youth and Families. (2009). Child Maltreatment 2009. U.S. Department of Health & Human Services. Retrieved from http://www.acf.hhs.gov/programs/cb/resource/child-maltreatment-2009.